lördag 6 oktober 2007

Skendräktig och viltspår

Fanny tror att hon är dräktig, hon har precis samma temprament och sätt som hon hade när hon var dräktig, hon till och med börjar vidga bröstkorgen som hon gjorde då. Hon gör inte många knop utan små springer bara liten bit med dem andra hundarna sen så stannar hon och väntar på dem, och är allmänt loj. Lite tråkigt tycker jag att det är ska hon bli så här påverkad varje löp så kommer hon ju vara lite småtråkig mest hela tiden, perioderna när hon är pigg och glad är ju inte så långa. Eller glad är hon nu med men som sagt, hon tror att hon är dräktig och beter sig därefter.

Igår på morgonen satte jag mig med allihopa och klippte tassar och klor, och de fick sig en omgång med borsten också. På eftermiddagen åkte vi så och gick våra spår som vi la i torsdags. Först ut var Fatima och Vincent, han var så himla duktig så Fatima var helnöjd. Det var en hel del störningsmoment i spåret med det fixade han utan problem, bra gjort. Sen gick Gizmo och jag, det var ju vårat andra natt gamla och dessa spår hade legat i 23 timmar. Han gick jättebra till att börja med fixade första och andra vinkeln men en ringning på varje, den oblodade vinkel var inte heller några problem den fixade han jättebra men sen när vi kom till tokvinkeln så tappade han, tror den var lite för lång. Här gjorde jag fel jag skulle ha gått tillbaka mycket tidigare med honom men jag trodde han kom på spåret igen längra fram men det gjorde han inte och jag såg inga snitzlar. Men efter att han snurrat ett tag så gick jag tillbaka till bloduppehållets slut och sen hade han inga problem han hittade klöven. Fast nu har jag lärt mig att när det är träningsspår så ska jag hjälpa honom fortare om jag ser att det bär av åt helt tokigt håll. Men det är bara att fortsätta träna det ger ju färdighet sägs det ju. Sen var det ju Fannys tur, hon har ju aldrig gått något nattgamalt så vi la ett spår med bara vanliga vinklar och bloduppehåll. Men hon fixade det jättebra för att vara första gången, hon behövde lite hjälp första vinkeln för där tappa hon och sen när hon hittade spåret igen gick hon åt fel håll. Men sen klarade hon hela spåret utan problem, hon går väldigt sakta och är väldigt spårnoga är helnöjd med henne, duktig tjej. Nästa gång får vi introducera tokvinkeln får vi se hur det går. När vi sen gick ifrån skogen mot bilen så släppte jag mina hundar lösa, det skulle jag kanske inte ha gjort. De hittade några vattenpölar på vägen, tyckte inte jag var så farligt kunde de väl få gå i om de ville. Det var bar det att den sista vattenpölen var en djup lerpöl där alla hundarna gottade sig i ett tag, så jag hade grå hundar med mig hem från skogen. Det var bara att ta dem direkt till badkartet när vi kom hem, Fanny och Gizmo hade mest på benen så det råckte att spola av dem. Men Valparna var ju leriga från topp till tå så dom var jag tvungen att bada hela kroppen på. Sen blev det ett bad för matte och god mat som Tino lagat när jag badade, lite tv en stund och sen i väg till jobbet.

Inga kommentarer: