söndag 19 november 2006

Viltspår

Då har vi kommit hem från Mjölby både människor och hundar är trötta av all spännig. Gizmo kom på 4:de plats med mycket fin bedömning, det var Tord Lundborg som dömde, den kan ni läsa på Gizmos egen sida under omdömen. Nu är det bara att ladda om batterierna inför utställningen i Åtvidaberg nästa helg, då är det Ann Gistet som dömer. Där ska jag ställa både Fanny och Gizmo.
2006-11-19 Första inlägget
Måste få berätta om min lilla gulliga tjej Fanny. I fredags när vi var ute på en långis här i stan så hittar hon en rätt så grov ca 15 cm lång pinne. Den hittar hon nästan direkt när vi kommer ut. Denna pinne bär hon sen med sig i 1 ½ timme, enda gången hon släpper den är när jag sätter dem ner innan vi går över vägen. Man kan ju nämligen inte hålla i en pinne när man ska sitta, vet inte varför hon tror att hon måste släppa den då. Så vi hade några konflikter för hon ville ju naturligtvis inte släppa denna pinne för att göra något så dumt som att sätta sig på en trottoarkant. Men det går alldeles utmärkt att uträtta sina behov och att nosa omkring med denna pinne i munnen, hon är bara för go min lilla loppa.
I går så bar det då av till skogen för blodspår igen, Fatima hade fått kontakt med en klubb som heter Kustensjakthundklubb de följde med oss ut i skogen och hjälpte oss att lägga var sitt spår till hundarna. Det var Fatima och jag med våra hundar och sen så var det en tjej till som hade en springerspanieltik på ca 10 mån. Så fyra spår på ca 50 till 75 meter lades, med klöv i slutet. Alla hundarna hittade sin klöv de var så duktiga, det är så kul att titta på dem hur ivriga de blir när de börjar att känna av blodlukten. Gizmo som fick gå först av mina hundar tog spåret nästan direkt, sen bar det av i en rasande fart det var bara att hänga med så gott det gick. Enda gången han stannade upp var när han gick under en nedfallen trädstam då stannade han och faktiskt väntade på mig, min lilla goa kille så hänsynsfull, sen bar det av igen tills han hittade klöven. De tyckte han var så duktig att han skulle klara av ett spår med vinkel nästa gång. Sedan var det Fannys tur hon var lite försiktigare, gick ungefär halva spåret sen gick hon tillbaka och började om från början. Men sen så tog hon hela spåret, hon blev så stolt när hon hittade klöven inget morrand denna gång utan hon blev bara glad. Så nu har vi lärt oss lite mera hur man lägger spåren så nästa gång klarar vi detta själva. Men givetvis så kommer vi följa med flera gånger om tillfälle ges.
Sen så jobbade jag i går kväll och kom hem först kl 09.15, så min dotter Sandra fick bada Gizmo så han torkade lite innan jag kom hem för då blev det sista finslipningen på trimningen innan det bär av till Mjölby i dag och Valputställningen

Inga kommentarer: