fredag 12 juni 2009

Optigentester.

Jag har optigentestat Fanny och Gizmo, som de flesta redan sett så fick jag testresultatet på Gizmo förra veckan. Han är normal/clear vilket innebär att han inte bär på sjukdomen PRA, i går kväll kom resultatet på Fanny. Och hon är tyvärr Affekted, vilket innebär att hon har sjukdomen PRA och ej längre får användas i avel. Men som tur är så har hon parats med A hanar alla tre av sina kullar, och det innebär att alla valparna som hon fått är Carrier. De bär alltså på genen men kan aldrig utveckla sjukdomen, så om man ska para dem i framtiden så måste de paras med en hane som är Normal/Clear. Känns skönt i allt det tråkiga att iallafall hennes valpar är friska.

Har därför beslutat att kastrera henne, då jag inte kan ha henne till avel längre. Men som det ser ut nu så får hon bo kvar här hos oss ändå, våran lilla prinsessa. Men skulle jag springa på något hem till henne som jag tycker skulle vara kanon för henne så kanske jag tänker om, hon har ju många år kvar och man vet ju inte ens om sjukdomen nånsin kommer att bryta ut.

Så idag har jag pratat med SKK om det är okey att para Wilma som då är Carrier med en Normal/Clear hund och det var det så nu löper Wilma, hon började i tisdags. Så nästa helg kommer hon att paras med Diesel Manaca´s It´s In His Kiss, man kan läsa mer på planerad valpkull.

Inga kommentarer: